"Vandretur" - fredag den 25. - søndag den 27. april 2014

Årets vandretur gik ikke helt som planlagt. Vi valgte at starte ud fra Rønnebækgårdsvej og plan A var at gå herfra til Trelde om fredagen og videre til Mørkholt om lørdagen - og måske til Vejle om søndagen.

Vi mødtes også på Rønnebækgårdsvej men blev noget forsinket, da en af deltagerne ikke helt kunne få sig snøvlet færdigt. Mens vi ventede, nød vi en hjemmebrygget fredagsøl eller to. Da Jørn endelig dukkede op og forlangte en ration af fredagsøllet, begyndte plan B at sive frem: Vi kunne måske få Marie til at køre os ud til nordbyen og sætte os af dér. Så kunne vi gå ud til Trelde Næs derfra.

Efter endnu en fredagsøl, valgte vi plan C: Marie blev overtalt til at køre os helt ud til Trelde Næs, hvor vi ville indtage en shelterplads. Marie var heldigvis villig til at køre og kl. halv 5 blev vi sat af på P-pladsen ved Trelde Næs. Jan havde lagt et depot ud, så vi ikke skulle hverken tørste eller sulte. Så i godt humør begav vi os mod shelterpladsen.

Vi nåede derud og fik også lige gjort klar til at nyde en øl, før der dukkede en lille forsagt fyr op og spurgte os, om vi havde planer om at sove i shelterne i nat. Det havde vi jo. Han virkede noget nervøs. Jan kender området som sin bukselomme og ved, at man ikke kan reservere disse sheltere. Det er første mand vinder. Og vi var jo 3 mod 1, så…

Den unge fyr fik fremstammet, at de havde planlagt at optage en film ved shelterne samme aften. Det var faktisk en større produktion med masser af skuespillere og udstyr. Vi passede åbenbart ikke ind i dét setup, selv om vi tilbød at trække os tilbage til den fjerneste shelter og være stille (hvem fanden fandt på det sidste?)

Enden på det hele blev, at vi trak os tilbage og styrede mod en anden shelterplads, som Jan kendte til. Det var en spejderplads og til alt held var de ledige, så vi kunne gå vores sædvanlige gode mad, lidt vin, en dram og en øl. Hyggeligt med bål som altid!

Lørdag skulle vi gå fra Trelde til Hvidbjerg og Mørkholt. Det er altså ikke helt så let, som et kort giver udtryk for. Flere steder på strækningen er der skredet jord ud i vandet og træer ligger væltet ud over stranden og ud i vandet. Så vi måtte klatre rundt flere gange. Både op i mudder/ler skrænter og gennem krat og over/under væltede træer.

Turen kostede 2 dyre kameraer! Ja – hvis det ikke var fordi vi var så snarrådige! Først fik en busk fat i Jørns kamera, så det hang og dinglede, da Alex gik forbi. Ganske kort tid efter kunne Jørn så betale tilbage. Nu var det pludselig Alex, der manglede et kamera efter vi var kravlet gennem et større område med ler, vand, krat og uvejsom terræn. Jørn gik tilbage og fandt hurtigt kameraet. Igen heldigt dinglende på en gren.

Så besluttede vi også, at passe lidt mere på vores isenkram!

Dagens mål var et shelter ved Mørkholt men vi blev slemt skuffede, for dette shelter var allerede optaget, da vi nåede frem. En flok luksusturister havde tømt deres bil og fyldt shelteret med en masse. Øv… Så måtte vi hive en plan B frem og se, om vi kunne finde en teltplads, der lå i nærheden. Nu var vi heldige, at vi ikke var så langt fra Erritsø, så Lasse blev overtalt til at komme ud med et telt, som vi kunne overnatte i.

På mirakuløs vis fandt Jan en bekendt, som boede i området. Han tilbød fluks, at vi kunne overnatte i hans have med en dejlig udsigt til mark og skov bag huset. Det tilbød tog vi imod, selv om familien skulle til noget fødselsdag. Så blev der både bål og hygge igen lørdag aften.

Søndag morgen var vi blevet dovne. Da vi havde pakket teltet sammen igen, ringede vi efter Lasse og bad ham komme og hente os. Der var ikke den store stemning for at fortsætte mod Vejle. Så var vi i stedet hjemme i nogenlunde fornuftig tid og kunne få lidt ud af søndagen derhjemme!

En lidt anderledes weekend vandretur. Gud ved, om vi er ved at blive for magelige?